تماس و مشورت با مدرس دوره : 09120821418

نرم افزار DIgSILENT

نرم افزار DIgSILENT یکی از نرم افزارهای قدرتمند شناخته شده در تحلیل و بررسی سیستم های قدرت می باشد. از این نرم افزار به طور گسترده در شرکتهای برق منطقه ای و شرکتهای توزیع برق استفاده می شود. ترسیم راحت، کتابخانه جامع و کامل بودن مدل تجهیزات از ویژگی های این نرم افزار می باشد. این نرم افزار به طور کامل با ویندوز سازگار است و قابلیتهای مدل سازی آن به همراه یک پایگاه داده منحصر به فرد، مورد اعتماد و انعطاف پذیر می باشد. علاوه بر امکانات کاملی که در این نرم افزار ارائه شده است، یک ماژول برنامه نویسی در نرم افزار قرار دارد. این ماژول برنامه نویسی، از زبانی اختصاصی به نام DPL استفاده می نماید که بر پایه C++ می باشد. همه پارامترهای اجزای شبکه در دسترس این ماژول هستند و DPL می تواند در پایگاه اطلاعاتی بدون هیچ محدودیتی جستجو کند. همچنین این توانایی را دارد که علاوه بر اجرای همه دستورات محاسبات پخش بار و اتصال کوتاه، دستورات شبیه سازی حالات گذرا، قابلیت اعتماد و تجزیه و تحلیل هارمونیکی را نیز انجام دهد. برنامه نویسی DPL علاوه بر اجرای محاسبات شبیه سازی پیچیده تر سیستمهای قدرت که توسط کاربر تعریف شده است، این امکان را میدهد تا در مدل های تجهیزات سیستم قدرت بتوان ویرایش لازم را انجام داد.

دلایل بکارگیری نرم افزار DIgSILENT در محاسبات کنترل ولتاژ و توان راکتیو

کنترل پست های عملی با انواع روشهای کنترل محلی و کنترل از راه دور، تنظیم ولتاژ و تولید توان راکتیو توسط خازنها و ترانسفورماتور قابل تنظیم زیر بار، تنظیم تپ ترانسفورماتور از روش های گسسته و پیوسته از جمله ویژگیهای این نرم افزار در مبحث کنترل ولتاژ و توان راکتیو می باشد.

حالات بارگذاری و یا مشخصه بارها را به آسانی می توان در این نرم افزار تعریف کرد. تمام دادههای عملیاتی از قبیل الگوهای تولید و تقاضا، کنترل وضعيت کليدها، سنجش بار فیدر به منظور کنترل عبور توان در نقطه ورود فيدر (که شامل فیدر تو درتو و موازی است) و غیره را می توان در سناریوهای عملیاتی متمایز ذخیره و نگهداری کرد و همچنین از مشخصات تجهیزات، مانند وابستگی به ولتاژ بارها و غیره پشتیبانی می کند.

در این نرم افزار تجهیزات تولید کننده جریان هارمونیکی را می توان با بار، ) SVC تزریق TCR- (TSC رکتیفایر و اینورتر مدل سازی کرد و منابع ولتاژ هارمونیکی را می توان با استفاده از مدل منبع ولتاژ AC یا مبدل PWM AC / DC پیاده سازی نمود و در هر باس از سیستم قدرت قرار داد.

رابطه DIgSILENT با دیگر نرم افزارها

انتقال اطلاعات بین نرم افزار DIgSILENT و دیگر نرم افزارها از طریق رابطه کاربری DGS امکان پذیر است. این نرم افزار قابلیت ارتباط با سیستم های SCADA و GIS می باشد. به وسیله فایل DGS این امکان فراهم می شود تا نرم افزار DIgSILENT بتواند به راحتی مقادیر را از اندازه گیری های واقعی در شبکه دریافت نماید و محاسبات لازم را بر روی شبکه انجام دهد، سپس تحلیل نتایج را برای تصمیم گیری به نرم افزار SCADA انتقال دهد. این ارتباط باعث می شود تا نرم افزار از یک برنامه صرفأ محاسباتی به یک برنامه پویا با امکان انتقال اطلاعات تبدیل گردد.

رابطه DIgSILENT با نرم افزار MATLAB

ماژول DPL روشی برای ارتباط بین دو نرم افزار MATLAB و DIgSILENT ندارد، اما این امکان برای اتصال دو نرم افزار وجود دارد که بتوان خروجی ها را به فایل text انتقال داد. همچنین، دو نرم افزار مذکور می توانند اطلاعات فایل text را به عنوان ورودی دریافت نمایند. به عبارت دیگر، کاربر قادر است توسط این نرم افزارها اطلاعات مورد نیاز را از طریق فایل text ارسال و یا دریافت نمایند. لذا، این فرصتی است که بتوان از این طریق میان دو نرم افزار ارتباط برقرار نمود.